Védőoltásokról - a tények alapján

(Aki először jár ezen a blogon, az javaslom, hogy kezdjen itt: Tartalomjegyzék gyanánt.)

A védőoltások az orvostudomány legcsodálatosabb találmányainak egyikét jelentik.

Több száz millió ember életét mentették meg a történelemben (illetve, a világ szerencsétlenebb országaiban, mentik meg mind a mai napig). Azáltal, hogy segítik elkerülni a megbetegedéseket, csökkentik a gyermekek fájdalmait, szenvedését, segítik elkerülni a még súlyosabb (adott esetben maradandó megnyomorodáshoz vezető) szövődményeket, tehermentesítik a nemzetgazdaságot és az egészségügyi ellátórendszert. Ami miatt a csodálatos jelző nem túlzás, hogy mindezt milyen kis áron teszik: kockázataik (illetve költségük) sok nagyságrenddel az előbbi előnyök mögött marad.

Manapság azonban felbukkantak, Magyarországon is, csoportok, akik fejükbe vették, hogy megingatják a bizalmat a védőoltásokban. Amíg ezt tárgyszerű, szakmai vita keretében teszik, nincs is semmi gond. Néhányan azonban nem érvelnek, hanem manipulálnak, nem megalapozott kritikájuk van, hanem előre eldöntött prekoncepcióikat, összeesküvés-elméleteiket igyekeznek szakmai köntösbe bújtatni. Céljuk, hogy érzelmekre hatva verjenek át embereket, károkat okozva az egész magyar közegészségügynek, a magyar gyermekeknek.

Meggyőződésem szerint csak felvilágosítással, ismeretterjesztéssel lehet e manipulációk ellen hatékonyan fellépni. E blog ezt a célt kívánja szolgálni: bemutatja, hogy a védőoltás-ellenesek hazugságaival szemben mit mutatnak a tények a védőoltásokról. Szó lesz a hatásosságról, a biztonságról; a témákat folyamatosan bővítem.

A blog központi oldala, ahonnan indulni érdemes: Tartalomjegyzék gyanánt. Innen indulva minden tárgyalt kérdés megtalálható, strukturált rendben.

A blog anyaga "könyv" formában is elérhető: Ferenci Tamás: Védőoltásokról – a tények alapján, sőt, most már igazi könyvként is, ha valaki jobb szeretné papíralapon olvasni. Rövid összefoglalóként ezt a cikkemet ajánlom.

Elérhetőség

A szerző biostatisztikus, az ÓE Élettani Szabályozások Csoportjának adjunktusa, a BCE Statisztika Tanszékének félállású adjunktusa.

Email-es elérhetőség:

 

Friss topikok

Címkék

adatforrás (2) adatvizualizáció (2) all trials (1) alumínium (3) andrew wakefield (2) autizmus (7) bárányhimlő (6) BCG (3) bexsero (6) bíróság (1) biztonság (37) boldogkői zsolt (1) cfr (1) cikk (9) cocooning (1) Cristopher Exley (1) cukorbetegség (1) diabetes (1) diftéria (1) efpia (2) egészségi állapot (1) előadás (3) epidemiológia (4) epidemiology and infection (1) eradikáció (1) etika (1) fészekimmunizálás (1) formaldehid (1) forrás (1) függetlenség (1) gyermekrák (1) haemophilus influenzae b (1) hatásosság (32) háziorvos továbbképző szemle (1) hepatitis b (2) Hib (1) higany (3) hírvivő (1) horváth ildikó (1) immunológia (1) immunrendszer (1) indokoltság (2) infektológia (4) influenza (1) interjú (2) ipm magazin (2) ipv (1) járványos gyermekbénulás (2) jog (2) kanyaró (8) kiggs (1) kockázat-haszon mérlegelés (5) kockázatérzékelés (1) kockázatkommunikáció (1) költséghatékonyság (3) könyv (8) kötelezőség (2) kritikus gondolkodásmód (7) Kürti Katalin (1) kutatás (4) matematika (1) meningococcus (5) minőség (3) MMR (5) morbilli (8) műhelytitok (8) mumpsz (1) nátrium-klorid (1) nyájimmunitás (10) oltás (117) oltás-rezisztencia (1) opv (1) orvosi hetilap (1) orvosi kutatások kritikus értékelése (9) orvosi megismerés módszertana (1) orvosi szemétkosár (2) összetevő (5) övsömör (1) PCV (1) pertussis (9) pneumococcus (1) policy (1) polio (5) prevenar (1) rota (1) rózsahimlő (2) rsv (1) rubeola (3) statisztika (3) synflorix (1) szamárköhögés (9) szatymaz (1) szebik imre (1) szendi gábor (5) szükségesség (1) TBC (2) tetyana obukhanych (1) tiomerzál (3) torokgyík (1) transzparencia (3) ukrajna (1) vakcina (118) varicella (5) védőoltás (118) wakefield (3) wavelet (1) zoster (1) Címkefelhő

A 'Mit tegyek, ha egy gyógyszergyár pénzt ad védőoltásokkal kapcsolatos munkámért?' policy

2015.05.12. 19:47 Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu)

Bármilyen meglepő (a védőoltás-elleneseknek valószínűleg pláne...), de két és fél év blog-írás kellett ahhoz, hogy először előforduljon, hogy egy gyógyszergyár pénzt ajánl valamilyen védőoltásokkal kapcsolatos munkámért. (Konkrétan: előadás tartásáért.) Így adódott a kérdés, hogy most vajon mit csináljak, hiszen a pénzt – a függetlenségem biztosítása érdekében – értelemszerűen nem fogadhatom el.

A könyvem esetében ugye úgy oldottam meg a problémát, hogy teljes egészében lemondtam minden anyagi díjazásról (nem csak szerzői honoráriumot nem vettem fel, de a példányok után járó jogdíjról is lemondtam), így végeredményben egy fillért nem láttam az egészből. Persze többen közölték utána, hogy nem vagyok normális, néhányan – és most ez lesz az érdekesebb – pedig azt, hogy azért nem vagyok normális, mert még ha nem is akarok pénzt felvenni, ilyenkor azt kell csinálni, hogy elfogadja az ember és felajánlja jótékony célra. (Valójában azért nem teljesen ész nélkül jártam el: azért nem ezt csináltam, mert az drágította volna a könyvet, én pedig azt szerettem volna, ha az ára a legkevésbé korlátoz bárkit is a könyv elérésében.)

Most viszont nem volt ilyen szempont, így ennek megfelelően cselekedtem: a pénzt teljes egészében elfogadtam... majd az utolsó fillérig át is utaltam a Gyermekétkeztetési Alapítványnak.

És egyúttal megragadom az alkalmat, hogy deklaráljam, hogy a jövőben is e szerint fogok az ilyen pénzekkel eljárni: teljes egészében jótékony célra fordítom.

(Adódik a kérdés, hogy miért épp ez az alapítvány. Eredetileg arra gondoltam, hogy valamilyen autistákat segítő szervezetnek utalom, de aztán letettem erről, nehogy valaki provokációnak érezze. A gyermekétkeztetés úgy jött, hogy azért valamilyen olyan célt kerestem, aminek van köze az egészséghez, lehetőleg a gyermekekéhez, de másrészről nem akartam, hogy bármi köze legyen konkrétan a védőoltásokhoz. A gyermekéhezés – általában megindító voltán túl – leírhatatlan kockázati tényezője egy sor betegségnek; így az ellene való küzdelem komoly népegészségügyi jelentőséggel (is) bír.)

37 komment

Címkék: policy függetlenség

A bejegyzés trackback címe:

https://vedooltas.blog.hu/api/trackback/id/tr607454314

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Himpled 2015.05.12. 21:52:45

A függetlenség nem csak a pénzről szól, hanem pl. a részvétel is benne van. Bizonyos szinten elismertséget építesz ami függőség (persze nem olyan szinten, hogy megmondják mit mondj, de ez egy lehetőség). Másrészt a függetlenség a pénz kapcsán inkább azt jelenti, hogy megteheted hogy nem fogadod el (nem kényszerülsz rá). Szóval mindegy, hogy valójában elfogadod-e.

OFF
Ennek a témának lehetne egy külön címke, mert nem nagyon kapcsolódik a most megadottakhoz. Amúgy jól néznek ki az új címkék.

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2015.05.13. 07:53:06

@Himpled: Persze, valamilyen szinten igazad van, de tartok tőle, hogy ebben az értelemben kis költői túlzással akkor senki nem független, aki egyáltalán hozzászól a témához :) Ezek közül nyilván az anyagi függés az egyik legfontosabb, és egyúttal jól kontrollálható. A másik dologban is igazad van, de a tény, hogy nem fogadom el, egyúttal azt is mutatja (illetve ez mutatja legjobban!), hogy megtehettem, hogy nem fogadom el, így ezzel együtt is fontosnak látom az ilyet deklarálni. (Bizonyos szempontból ez persze "luxus" a részemről, de úgy fogom fel, mintha ez pénz nem is lett volna.)

Címkék: totál igazad van, cseréltem is. Bár igazából nem tudom mire kellene, csak elég béna ötletek jutottak az eszembe, ha tud bárki jobbat, mondja...

Himpled 2015.05.13. 23:52:22

@Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu):
Igen a pénz visszautasítása jól mutatja a függetlenséget - ez egyfajta egyszerű teszt. Amúgy igazad van, hogy a pénz elfogadás ellenőrizhető. Ezért pl. korrupciós szabályok is a pénz elfogadásról/felajánlásról szólnak, nem pedig a hatásáról (pl. befolyásolt-e).

Megj.: Azzal, hogy átutaltad a teljes összeget még nem kizárható, hogy nem gazdagodtál belőle. Ha rendszeresen utaltál volna ugyanerre a célra és ennek következtében most (havi vagy éves szinten) ennyivel kevesebbet küldesz a saját vagyonodból, akkor bizonyos értelemben gazdagodtál volna. Persze ez elég erőltetett, és maximum egy külön 0-ás számlával lehetne orvosolni. :)

A cimkére én sem tudok hirtelen jobbat, de nekem így oké.

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2015.05.14. 07:13:48

@Himpled: Hű, hát erre én sem gondoltam :D De ha nagyon szigorúan vesszük, akkor igazad van, úgyhogy ezúton deklarálom, hogy nem, nem utaltam eddig ilyen célra sem nekik, sem más hasonló szervezetnek :)

A címkés visszajelzést köszönöm; persze ha van még további ötlet, szívesen veszem.

pounderstibbons 2015.05.14. 09:18:46

Hát ez egy szakmailag és erkölcsileg nagyon elvhű, de pénzügyileg minimum "szokatlan" hozzáállás szerintem.

A respekt persze jár érte.

Más:

Erről tud valaki valamit?
"Zombor Gábor elmondta azt is, hogy a törvénycsomag meghatározza az oltások alóli mentesülés szabályait, illetve bevezeti a forgalomba hozatali engedély előtti gyógyszeralkalmazás intézményét."
444.hu/2015/05/13/2020-betiltjak-a-cigit-magyarorszagon/

abant Csaba persze rögtön magánaik (is) tulajdonítja a ki tudja mekkora sikert.
Fene se érti ezt az államot (háttérhatalmat), hol mindent megtesznek az oltások kötelezővé tétele, és az emberiség lemérgezése miatt, máskor meg direkt Labanték kényére-kedvére ugrálnak... :)

Mondjuk jellemző, hogy az e- és a mentolos cigi sanyarú jövöje mellé alig fért be az oltásmegtagadás szabályozásának terve, pedig abból pöttyet nagyobb gebasz lehet (igaz, annak a szabályozásnak az iránya sem ismert).
Bár biztos hamarosan megalakul a "Mentolos e-cigarettákért Ass.", amit azért tiltottak be, mert a füstjük kioldja a levegőből a Chemtrailt...

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2015.05.14. 10:15:15

@pounderstibbons: Köszönöm :)

Ami a módosulást illeti, fogalmam sincs, nem hallottam róla semmi részletet. A cikk megfogalmazása mindenképpen butaság, mert erre eddig is volt szabályozás, tehát a mondatnak csak úgy van értelme, hogy módosítja (nem meghatározza) a szabályokat.
Tippem sincs, hogy mit akarnak módosítani, de van egy középerős sejtésem, hogy bekerül valami félmondat még, és ennyi. Esetleg még azt tudom elképzelni, hogy bővül (konkretizálódik) a leírás, mert jelenleg csak valami rettentő általános dolog van erről a törvényben.

Így vagy úgy, hogy gyakorlati jelentősége nem lesz a dolognak, az azt hiszem nem is kérdés.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2015.05.17. 17:41:28

LOL
azért mert nem fogadtál el, közvetlenül pénzt a hittérítő munkádért, máris független vagy, mi?
XD
Hát persze, ha pedig az atomot nem tudjuk félbevágni, akkor az oszthatatlan **

Egyébként lesz új poszt, ezen a propaganda portálon?
Nemrég azt olvastam, hogy a barbár Dániában, ami nyilván diktatúra, mert vasárnap zárva vannak a boltok, és nem kötelezőek a védőoltások, utánajártak a HPV vakcinának.
És azt találták, hogy több kárt okoznak, mint hasznot...
vilaghelyzete.blogspot.hu/2015/05/betegen-es-becsapva-lanyok-hpv-oltas.html

Hogy merészelik ezek a vadak, káromolni a tévedhetetlen tudományt???? Ki védi meg, a szent igazságot?

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2015.05.17. 18:28:04

@wmiki: "azért mert nem fogadtál el, közvetlenül pénzt a hittérítő munkádért, máris független vagy, mi?"

Nem, dehogy, erről szó nincs, függetlennek - természetesen! - csak azok a védőoltás-ellenesek függetlenek, akik oltásonként 24 860 Ft-ért árulják az oltás hatásait megszüntető szert :D

"Egyébként lesz új poszt, ezen a propaganda portálon?"

Igen, lesz!

"Hogy merészelik ezek a vadak, káromolni a tévedhetetlen tudományt???? Ki védi meg, a szent igazságot?"

Én pl. szívesen, kérdés, hogy lesz-e rá időm, de ha igen, akkor írok erről is.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2015.05.17. 18:55:34

"Nem, dehogy, erről szó nincs, függetlennek - természetesen! - csak azok a védőoltás-ellenesek függetlenek, akik oltásonként 24 860 Ft-ért árulják az oltás hatásait megszüntető szert :D"
...jogos...
ezek a milliárdos, önző, pénzéhes, oltásellenesek, nem hasonlíthatók össze a non-profit gyógyszercégek, éhbérért, vagy önkéntes munkásként végzett, felbecsülhetetlen értékű tevékenységet folytató szent dolgozóival, hiszen utóbbiak sokkal felsőbbrendűek **

egyébként miért nincs időd?
pénzért dolgozol valahol??

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2015.05.17. 19:00:21

@wmiki: "...jogos..."

Köszi!

"egyébként miért nincs időd?
pénzért dolgozol valahol??"

Bizony-bizony! Hiába a vakcinalobbitól kapott szekérderék pénz, valami érthetetlen oknál fogva rá vagyok kényszerülve, hogy még havi 143 ezer forintért egy egyetemen is dolgozzak főállásban :D

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2015.05.17. 19:05:25

@Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu): :0
dehát miért kérsz pénzt az ottani munkádért, miért nem ingyen csinálod?
nem szereted?

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2015.05.17. 19:07:18

@wmiki: Nem értem a kettőnek mi köze egymáshoz, de hogy válaszoljak: de, szeretem!

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2015.05.17. 19:14:51

@Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu): akkor nem értem :(
miért kérsz pénzt a munkádért, mint az ostoba, tudománykáromló oltásellenesek?

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2015.05.17. 19:18:24

@wmiki: Pontosan azért, amiért náluk sem azt tettem szóvá, ha kőműves-munkájukért, bérszámfejtésért, hajó-tervezésért vagy hajvágásért pénzt kérnek :)

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2015.05.17. 19:34:32

@Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu): azt állítod az állami szférában végzett "munkád" nincs összefüggésben vegyszercégek anyagainak vizsgálatával, vagy propagálásával?
akkor mit csinál pontosan ennyi pénzért? egy takarító kevesebbet keres

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2015.05.17. 19:38:19

@wmiki: Így van, pontosan. És nagyon örülök ennek a beszélgetésnek, hogy sikerült megmutatnom neked a magyar valóság egy apró szeletét (hogy ti. ennél egy takarító is többet keres). Hogy válaszoljak a kérdésedre: egyetemi adjunktus vagyok! Üdvözöllek a mai magyar felsőoktatás világában :(

Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2015.05.17. 22:36:18

Amit átgondolásra javasolnék:- Bármelyik oldalnak is tartasz előadást, ki kell emelni az adott oldal problémáit is,amihez kell egy pici gerincesség és bátorság.

Miért?
Mert egyébként téged akarnak felhasználni a "corporate whitewash" -ra, hogy megnyugtassák
a lelkiismeretüket. ;)

Mert problémák léteznek: pl. www.alltrials.net
és abszolult nem tökéletes a jelenlegi rendszer.

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2015.05.17. 22:41:22

@Karinthy-paradoxon: "Bármelyik oldalnak is tartasz előadást, ki kell emelni az adott oldal problémáit is"

Ez remek, mert hajszálpontosan ez történt (értsd: vedooltas.blog.hu/2015/03/20/felkerult_egy_uj_eloadas_szelektiv_es_univerzalis_oltasi_strategiak_a_kozossegi_immunitas_paradoxona ). Ennek fényében a gerincességemre és bátorságomra vonatkozó dicséretet köszönöm!

"Mert problémák léteznek: pl. http://www.alltrials.net"

Ezt nem tudom miért írod le harmadszor is, úgy, mintha valami nóvum lenne, de sebaj, akkor én is leírom harmadszor is, hogy ezt olyannyira nem vitatom én sem, hogy egy külön bejegyzésem van erről a témáról: vedooltas.blog.hu/2014/09/15/a_vedooltas_blog_hu_tamogatja_az_all_trials_registered_all_results_reported_kezdemenyezest_es_egy_ap .

Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2015.05.18. 01:03:09

@Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu):

>Ezt nem tudom miért írod le harmadszor is, úgy,
>mintha valami nóvum lenne,

Lehet, hogy te már tudod, de most a gyógyszergyárakról van szó.
És mert az oltásellenesség egyik gyökere az, hogy az emberek ( sőt már az orvosok se ) bíznak a gyógyszergyártókban.

Amíg üzleti titokra hivatkozva el lehet titkolni a mellékhatásokat,
addig ez a "rendszer" nem a betegek érdekeit védi, és ha ezt te nem teszed szóvá az előadásodban, akkor lényegében asszisztálsz ehhez a rendszerhez.

"Ben Goldacre: Pharma industry has destroyed its own reputation"
www.euractiv.com/sections/health-consumers/ben-goldacre-pharma-industry-has-destroyed-its-own-reputation-309355

magyarul:
www.urbanlegends.hu/2015/04/ezekkel-a-trukkokkel-vezet-meg-minket-a-gyogyszeripar/

Míg egy orvost köt az orvosi esküje, de ez már egy gyógyszergyári menedzserről nem mondható el.

fordulo_bogyo 2015.05.18. 05:43:32

vmiki, karinthy-neofin: szegyen ratok.

Tamas: minden tiszteletet megerdemel a hozzaallasod is, es nyiltsagod is.

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2015.05.18. 08:26:14

@Karinthy-paradoxon: Rendben, ez esetben köszönöm, hogy ezt itt (is) leírtad, és így mindenki olvashatja. (Hogy én meg asszisztálok, azzal, hogy a varicella elleni oltásról szóló előadásomban csak a varicella elleni oltás problémáit hoztam fel, és nem az egész gyógyszeriparét?! Áh, hagyjuk.)

Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2015.05.18. 10:31:21

@fordulo_bogyo:

>szegyen ratok.

Semmi bajom a RG -vel,
- viszont az Alltrialls probléma létezik és valós.
- és a probléma a tisztességes gyógyszergyárakat és kutatókat is besározza.

Vagyis inkább a probléma okozóira szégyen és nem Ben Goldacre-re, aki ezt a kampányt viszi.

Vannak olyan gyógyszergyártók, akik már belátták, hogy nekik is érdekük a transzparencia, de olyanok is vannak akik ezt még nem látták be és küzdenek a változás ellen.

Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2015.05.18. 10:54:43

@Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu):

>(Hogy én meg asszisztálok, azzal, hogy a varicella elleni oltásról szóló
> előadásomban csak a varicella elleni oltás problémáit hoztam fel, és nem
> az egész gyógyszeriparét?! Áh, hagyjuk.

elnézést, hogyha rosszul kommunikáltam, nem kell személyesre venned
ez inkább amolyan jövőbeli irányelvnek szántam, amit vagy alkalmazol vagy sem.
Neked kell döntened és a következmény is a tiéd!

javaslat:
Ha tényleg fontosnak tartod az Alltrialls problémát,
akkor a jövőben érdemes megnézni, hogy az adott gyógyszergyár támogatja-e az Alltrialls mozgalmat vagy sem ..
pl. GSK rajta van ..
www.alltrials.net/supporter-orgs/gsk/
és vannak olyanok akik nincsenek rajta.
www.alltrials.net/supporters/supporters-organisation-list/

Ha rajta van, akkor nincs gond - nem kell különösen kihangsúlyozni az előadásban ezt a témát.

De ha nincs rajta a támogatók listáján, akkor
- körültekintő óvatosságot javasolok, és kideríteni, hogy miért nem támogatják ..
- és ha a szükséges, akkor az előadásban kiemelni az alltrialls fontosságát, mivel az oltáskommunikáció hitelessége is ezen alapul.

Gondolkodj el rajta és csináld úgy ahogy jónak látod. :)

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2015.05.18. 11:05:12

@Karinthy-paradoxon: "Ha tényleg fontosnak tartod az Alltrialls problémát,
akkor a jövőben érdemes megnézni, hogy az adott gyógyszergyár támogatja-e az Alltrialls mozgalmat vagy sem .."

Leellenőriztem, és... hurrá! :DD (De tényleg! :) )

(Ezzel együtt is, ha véletlenül nem lett volna rajta, én akkor is úgy érezném, hogy beszélhetek a varicella elleni oltásról, pláne a hibáiról, attól még mert a felkérő nem támogatja ezt a petíciót...)

"Gondolkodj el rajta és csináld úgy ahogy jónak látod. :) "

Van egy projektem nyárra, remélem el fogok jutni odáig, de ha kész lesz, imádni fogod, ezt már most látom :)) (nem viccből mondom!)
Úgyhogy, engedelmeddel, hibernálnám a kérdést addig, és javaslom, hogy akkor térjünk vissza rá :)

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2015.05.24. 09:33:09

@pounderstibbons: "Tippem sincs, hogy mit akarnak módosítani, de van egy középerős sejtésem, hogy bekerül valami félmondat még, és ennyi."

A lottószámokra vonatkozó kérdés nincs? Ugyanis most jött ki a javaslat (www.parlament.hu/irom40/04646/04646.pdf) és:

"Az Eütv. 58. § (3a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3a) A (3) bekezdés szerinti kérelemhez csatolni kell a mentesítés indokoltságát alátámasztó, a kezelőorvos által adott szakvéleményt.” "

Az eddigi (3a) ez volt: "A (3) bekezdés szerinti kérelemhez csatolni kell a mentesítés indokoltságát alátámasztó orvosi szakvéleményt."

Szóval ez volt az az alapvető jelentőségű módosulás a hazai oltási rendben :)

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2015.05.24. 09:41:16

Ami sokkal izgalmasabb, megpróbálok róla tájékozódni, és ha jutok valamire, lehet, hogy írok külön is róla, az ez:
"A betegellátó a 4. § (2) bekezdés b) pontja szerinti célból az életkorhoz kötött kötelező és önkéntes védőoltások esetén, valamint megbetegedési veszély elhárítása céljából kötelező védőoltások esetén a védőoltásban részesültek személyazonosító adatait – miniszteri rendeletben meghatározott módon elektronikus úton is – továbbítja az egészségügyi államigazgatási szervnek."

Bele sem merek gondolni, hogy ez netán azt jelenti, hogy az oltásban részesülés tényét össze lehet kapcsolni a GYEMSZI-s járó/fekvő/gyógyszer adatbázissal, és így megéljük egyszer azt, hogy lehet Magyarországon is aktív oltásbiztonsági vizsgálatokat csinálni adminisztratív adatbázisok alapján...?

pounderstibbons 2015.06.04. 10:30:41

@Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu):

Az idézett mondat nem az enyém, hanem Tamásé, aki nem én vagyok. :)

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2015.06.04. 10:35:54

@pounderstibbons: Haha! Igen-igen, csak azért másoltam be, hogy világos legyen, hogy melyik kijelentésem miatt mondom, amit utána mondok :)

Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2018.03.06. 19:57:50

(2018 február) Közben Görögországban a Novartis ügy újabb hullámokat vetett,
mivel a gyanú szerint (FBI) nem etikus eszközökkel kibillentették
pár egészségügyi kérdésekben döntő politikus vagy orvos objektivitását.
(és ennek van oltási vonatkozása is, habár a Novartis azóta már elcserélte a vakcina üzletágát.)

www.theguardian.com/world/2018/feb/22/greece-to-investigate-top-politicians-over-novartis-bribery-claims

" A confidential report by prosecutors originally tipped off by US authorities alleged that bribes of as much as €50m (£44m) were paid to politicians between 2006 to 2015 to promote Novartis’s products. More than 4,500 doctors are accused of malpractice as well. The company is alleged to have offered not only bribes but also paid holidays and home appliances to physicians who endorsed its products. Almost all of the allegations stem from testimonies by anonymous witnesses, now under government protection, who were cited in the report.
..."

A Novartis-nak nem ez az első ügye
www.lexisnexis.com/communities/lexisnexis_biz/b/bizblog/archive/2017/05/23/novartis-bribery-allegations-highlight-compliance-risks-in-pharma.aspx

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2018.03.06. 21:30:34

@Karinthy-paradoxon: Túl azon, hogy a gyógyszeriparban - mint a 42-es férfi cipőfelsőrészgyártó-ipartól a repülőgéphordó anyahajógyártó-iparig minden iparágban - vannak korrupciós ügyek, maximum az a kérdés, hogy milyen sűrűn, ebből az esetből mi derül ki a vakcinákra nézve? Ha jól értem a cikk szerint azért fizettek fű alatt, hogy az ő termékeiket vegyék meg, ami persze nagyon durva, de ennek mi köze az oltásokhoz?? Melyik lett ettől kevésbé hatásos vagy kevésbé biztonságos vagy rosszabb minőségű? Mert ha azért fizettek volna valakit le, hogy hatásosnak minősítsen egy nem hatásos oltást, vagy biztonságosnak egy nem biztonságosat, akkor még érteném, hogy mit mondasz, de itt ilyen még csak fel sem merült, javíts ki, ha tévedek.

Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2018.03.06. 22:39:08

@Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu):

>mi persze nagyon durva, de ennek mi köze az oltásokhoz??

tényleg nincs idöd ...

(2018) www.politico.eu/article/dimitris-avramopolous-denies-bribery-allegations-greece/
"Witness testimony also alleges that Avramopoulos and other senior health officials received hefty bribes from Novartis in return for buying large amounts of the firm’s vaccinations against the H1N1 swine flu pandemic in 2009.

“Two decisions were adopted by the health minister at the time, D. Avramopoulos, to cover the need to buy vaccines … D. Avramopoulos received for this reason a big amount of money, for sure more than 200,000 [euros],” one of the court documents states.

Avramopoulos said Friday the vaccines’ procurement was carried out in line with Greek legal procedures and recommendations of the World Health Organization. He said the procurement case had already been investigated by Greek prosecutors in 2014, and the case was closed.

U.S. officials confirmed American authorities had launched an investigation into Novartis but stressed it was separate from the probe into Greek politicians. Two judicial officials in Athens briefed on the Greek case verified the authenticity of the court documents, which have been widely published online in Greece.

Novartis said it was cooperating with Greek and U.S. authorities.
"

(2009) "Greece to vaccinate entire population for new flu"
www.reuters.com/article/us-flu-greece-vaccine/greece-to-vaccinate-entire-population-for-new-flu-idUSTRE56U3VV20090731

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2018.03.06. 22:59:06

@Karinthy-paradoxon: Tényleg nincs :) Viszont annyiban ismétlem magam - megint csak úgy fogalmazok akkor: javíts ki, ha tévedek! -, hogy a korrupció tárgya NEM az volt, hogy a hatástalan, veszélyes, rossz minőségű stb. terméket törzskönyvezhessenek, hanem az, hogy egy MÁR - hatásosként, biztonságosként és jó minőségűként - törzskönyvezett termékből (és ilyen szempontból mindegy is, hogy ezek igazak voltak-e) minél többet adjanak el. Ha így volt, az maximálisan etikátlan, elfogadhatatlan és bűncselekmény is egyben, de miért specifikus a vakcinára?? Ha vérnyomáscsökkentőből vásároltattak volna magukkal kenőpénz ellenében, az nem lenne *pontosan ugyanennyire* etikátlan, elfogadhatatlan és bűncselekmény...?

Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2018.03.07. 00:31:21

@Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu):

a hatásososság?
* www.cochrane.org/CD001269/ARI_vaccines-prevent-influenza-healthy-adults
* www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3495721/

>hogy a korrupció tárgya NEM az volt,

a probléma az, hogy ezek után nem lehetünk biztosak, hogy hol nyultak bele a folyamatba. WHO? EMA?

pl. A Nordic Cochrane egyik vádja az EMA felé a HPV oltások kapcsán az összeférhetetlenség. ( majd ha lesz időd, akkor elolvasod )

"And we repeat that some of EMA’s experts did have “financial or other interests in the pharmaceutical industry that could affect their impartiality.
....
EMA used experts with financial ties to the HPV vaccine manufacturers although it is
always possible to find experts without such conflicts. Furthermore, a conflict of interest is a conflict of interest; it cannot be a “potential” conflict of interest. It exists or it does not exist.
....
We question EMA's independence from industry because chairs of important committees are allowed to have conflicts of interest in relation to the companies whose products are being evaluated.
"
nordic.cochrane.org/sites/nordic.cochrane.org/files/public/uploads/nordic_cochrane_views_on_the_ombudsmans_decision_2_nov_2017.pdf

>Ha így volt, az maximálisan etikátlan, elfogadhatatlan és bűncselekmény is egyben,
>de miért specifikus a vakcinára??

mert erodálják a közbizalmat.
Ráadásul te azt kommunikálod, hogy meg lehet és meg is kell bízni a gyógyszergyárak által szolgáltatott adatokban,

Az oltásbizalom mintha a "déva vára" effektustól szenvedne, pár csontváz kidől a szekrényből és félig ledöl az egész. Legalábbis görögországban, ahol amúgy is erőssen elitellenes a közhangulat.
www.reuters.com/article/us-greece-novartis-attack/greek-anarchist-group-smashes-windows-at-novartis-office-in-athens-idUSKCN1G90FQ

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2018.03.07. 01:27:30

@Karinthy-paradoxon: "a hatásososság?"

*Direkt* ezért írtam oda zárójelben, hogy ilyen szempontból mindegy, hogy joggal törzskönyvezték-e.

"a probléma az, hogy ezek után nem lehetünk biztosak, hogy hol nyultak bele a folyamatba. WHO? EMA?"

Továbbra sem látom, hogy *ezen konkrét* ügy miért veti fel ennek a gyanúját - javíts ki ha tévedek, de a sztori arról szól, hogy a folyamat végtermékét illegális eszközökkel akarták eladni.

Hogy a HPV, meg az EMA, meg a Nordic Cochrane hogy jön ide, azt nem értem. Ha azt akarod mondani, hogy a HPV/EMA stb. miatt vannak aggályaid, akkor mondd azt, de ne támaszd alá a Novartis kenőpénzével, aminek a világon semmi köze a HPV-hez meg a Nordic Cochrane-hez.

"mert erodálják a közbizalmat."

Ez sajnos teljesen igaz, ezért (is) borzasztó, hogy ilyen történt.

Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu) · http://vedooltas.blog.hu/ 2018.03.07. 01:28:24

@Ferenci Tamás (vedooltas.blog.hu): ""mert erodálják a közbizalmat."

Ez sajnos teljesen igaz, ezért (is) borzasztó, hogy ilyen történt. "

PS. A "védőoltásra specifikus"-t úgy értettem, hogy az is erodálta volna a közbizalmat, ha vérnyomás-csökkentőt adnak el ilyen eszközökkel.
blank
süti beállítások módosítása